ကမန္မ်ိဳးႏြယ္စု သမိုင္းစာအုပ္ (ေမာင္ဆႏၵ-လယ္ေဝး)
ကမန္မ်ိဳးႏြယ္စု သမိုင္းစာအုပ္ E-Book -
- Scribd မွ ဖတ္ရန္
- Media Frie မွ Download လုပ္ရန္
(စာအုပ္အျမည္း)
ကမန္မ်ိဳးႏြယ္စုစတင္ျဖစ္ေပၚလာပံု
ကမန္မ်ိဳးႏြယ္စုစတင္ျဖစ္ေပၚလာပံု
`ကမန္´ ဟူေသာေ၀ါဟာရသည္ ေရွးရခိုင္ဘုရင္
အဆက္ဆက္တို႕လက္ထက္ကတည္းကစတင္ေခၚေ၀ၚ သံုး စြဲလာေသာရခိုင္ဘုရင့္တပ္မေတာ္မွ
သူရဲေကာင္း ေလးသည္ေတာ္တပ္ဖြဲ႕၏ အမည္နာမတစ္ခု သာျဖစ္ သည္။
`ကမန္´ဆိုသည္မွာရခိုင္သုေသသီတို၏အဆိုအမိန္႕မ်ားအရ`ေလး၊ျမားအတက္၌ကၽြမ္းက်င္သူ´
`ေလး သည္ေတာ္ (၀ါ) ေလးေတာ္ပစ္´ ဟူအဓိပၸါယ္ရေၾကာင္းကို ပညာေရး၀န္ၾကီးဌာန
အေ၀းသင္တကၠ သိုလ္ စတုတၱႏွစ္ ျမန္မာစာအထူးျပဳ သင္ရိုးအမွတ္ မ-၄၁၂၊
ရခိုင္မင္းသမီးဧခ်င္း၊ ပို႕ခ်ခ်က္အပိုဒ္ ၃၃ တြင္`ကမန္ ဆို သည္မွာ ေလးအတတ္တြင္
ကၽြမ္းက်င္ေသာ စစ္သည္ေတာ္ကိုေခၚသည္။ ရခိုင္တပ္ မေတာ္ တြင္ ေလးသည္ေတာ္
တပ္ပါသည္ျဖစ္ရာ ၄င္းတပ္တြင္ အမႈထမ္းသူမ်ားအား ကမန္ဟုေခၚသည္´ ဟုေဖာ္ျပ ထား
သည္။
သမိုင္းသုေသသီတို႕၏ အဆိုအရ`ကမန္´ဆိုသည္မွာ သီးျခားလူမ်ိဳးစုမဟုတ္ဘဲ
ဲရခိုင့္ဘုရင့္တပ္မေတာ္မွ မ်ိဳးႏြယ္စုတစ္ခုအျဖစ္ ေျပာင္းလဲလာေသာ
ရခိုင္မ်ိဳးႏြယ္ တစ္ဆက္ပင္ျဖစ္သည္။
သမိုင္းစာအုပ္မ်ား ၌ `ကမန္ သူရဲေကာင္းတပ္´တြင္ `ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ားသာ
တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၾကသည္´ `ထုိစဥ္အခါ က ဘုရင့္တပ္ မေတာ္တြင္
လူမ်ိဳးျခားမ်ားကိုတာ၀န္မေပးခဲ့´ ဟူ၍လည္းေကာင္းေတြ႕ရွိရသည္။
လက္ရွိ ကမန္ လူမ်ိဳးအမ်ားစုမွာ အစၥလာမ္ဘာသာကုိ ကိုးကြယ္ၾကေသာ္လည္း
ရခိုင္လူမ်ိဳးမွ ဆင္းသက္လာသည္ အေလ်ာက္ ဘာသာစကား၊
၀တ္စားဆင္ယင္ပံု၊ဓေလ့စရိုက္မ်ားမွာ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္
ထပ္တူ ပင္ျဖစ္ သည္။
ရခိုင္ဆရာေတာ္ဦးဉာဏေရးသည့္ဓည၀တီရာဇ၀င္သစ္ ႏွင့္ သတင္းစာဆရာၾကီး
ယခင္ႏိုင္ ငံေတာ္ေကာင္ စီ ၀င္ေဟာင္း ဦးလွထြန္းျဖဴေရးသည့္`ရခိုင္ျပည္နယ္
တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ား´ စာအုပ္တြင္ လည္း `ကမန္´ လူမ်ိဳးမ်ားသည္
ရခိုင္မ်ားႏွင့္ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈ၊ ၀တ္စားဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႕ပံု၊ စကားအေျပာအဆို၊
စိတ္ေန စိတ္ထား ရုပ္ရည္ ပံုပန္းသဏၭာန္
စသည္တို႕ကြဲျပားျခားနားမႈမရွိေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပထားသည္။
ရွားရွဴဂ်ာ မင္းသားႏွင့္ ေဆြမ်ိဳးတစ္စု ႏိုင္ငံေရးခိုလံႈလာသည့္ ခရစ္ႏွစ္
၁၆၆၀ ပတ္၀န္း က်င္မွ သာ`ကမန္´ေ၀ါဟာရ ေပၚေပါက္လာျခင္း မဟုတ္္ဘဲ
ငႏွလံုးမင္း(၁၂၃၄-၃၇)လက္ ထက္က တည္း ကပင္ `ကမန္´ဟူေသာေ၀ါဟာရသည္ စတင္
ေပၚေပါက္ႏွင့္ျပီးျဖစ္သည္။
ရခိုင္ဘုရင္မ်ား လက္ထက္ ကမန္တိုင္းရင္းသားမ်ား
၁။ငႏွလံုးမင္း(၁၂၃၄-၃၇)
ရခိုင္ရာဇ၀င္မ်ားတြင္ဒႆရာဇာမင္းဆက္(၂၂)ဆက္ေျမာက္ျဖစ္ေသာငႏွလံုးမင္းလက္ထက္တြင္ကု လာ ႏွင့္ သက္ တိုု႕ ပူးေပါင္းဆိုးသြမ္းၾကရာ
ငႏုလံုးမင္းသည္ ျပည္စိုးၾကီးဓမၼေဇယ်ကုိ ရဲမက္ ၅၀၀၀၀ ေပး ၍ စစ္သူၾကီး
အဂၤါေလးပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေသာအမတ္ ဆင္ကဲၾကီးတို႕ကို
ကုလားျပည္ သို႕ခ်ီတက္ တိုက္ခိုက္ေစရာ ကုလားစစ္တပ္က စစ္တေကာင္းမွ
ငါးရက္အတြင္းဆုတ္ခြာရသည္။ေနာက္တဖန္ ဒါ ကာျမိဳ႕မွ
ခုခံေသာ္ လည္း စစ္ရႈံး၏။ဘုရင့္အမိန္႕အရ ကုလားျပည္တြင္
အမတ္ဆင္ကဲၾကီးကိုထား ခဲ့ျပီးစစ္ သူၾကီး ဓမၼေဇယ် သည္ကုလားထက္၀က္ခန္႕ကိုသံု႕ပန္းအျဖစ္ေခၚေဆာင္လာခဲ့သည္
ဟူ၍လည္းေကာင္း သံု႕ပန္းမ်ားကို ခြဲေ၀ ရာ တြင္`ကမန္ေလးသည္ေတာ္မ်ားအတြက္ သံုးပန္း ၁၀၀၀´ ဟူ၍လည္းေကာင္း ရခိုင္ ရာဇ၀င္ သစ္ ပထမ စာအုပ္၊စ တုတၱတြဲတြင္ေတြ႕ရေပသည္။
ဤအခ်င္းအရာကား ကမန္ ဟူေသာေ၀ါဟာရသည္ ၁၂၃၄ ခုႏွစ္၀န္းက်င္ကတည္းကပင္ေပၚေပါက္ လာ ေၾကာင္း ထင္ရွားသည္။
၂။အစၥလာမ္သာသနာေတာ္ႏွင့္ စတင္ထိေတြ႕ျခင္း
G.E.Harvey ေရးသည့္ Outline of Burmese History တြင္ Kaman(Persian)=
Bow and Arrow ဟုေဖာ္ျပထားသည္။ ရခိုင္ျပည္သာမ်ားႏွင့္သာဖြဲ႕စည္းထားေသာ
ေလးသည္ေတာ္တပ္သည္ အဘယ္ကဲ့သို႕ ပါရွန္းအမည္တြင္ေနသနည္းဟု ေမးစရာရွိသည္။
အေၾကာင္းမွာ ေအဒီ ၇ ရာစုမွ ၁၅ရာစုၾကားတြင္ ပါရွန္ကုန္သည္၊ အာရပ္ကုန္သည္၊
ေရာမကုန္သည္တို႕သည္ျမန္မာႏိုင္ငံအပါအ၀င္ ပသွ်ဴးကၽြန္းဆြယ္တို႕ကုိ ကူးသန္း
ေရာင္း၀ယ္ေနၾကျပီျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားႏွင္ ့ေရာင္း၀ယ္ ဆက္ဆံရာမွ
ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အသံုးအႏႈန္းမ်ားသည္လည္း စိမ့္၀င္ခဲ့သည္။ ၁၅
ရာစုမွစတင္၍ရခိုင္မင္းမ်ား သည္ဗုဒၶ ဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္ေသာ္ လည္းေအာက္ပါအတိုင္း
ပါရွန္းအမည္မ်ားကို ခံယူခဲ့ေၾကာင္းသိရသည္။ ငႏုလံုး မင္း (အလီခန္)၊
ဘေစာျဖဴ(ကလီမာရွား)၊ မင္းေဒၚလွ်ာ(ေမႏုလွ်ား)၊ ဘေစာမင္းညိဳ(မုိဟာာမက္ရွား)၊
မင္းရန္ေအာင္ (နရီရွား)၊ စလကၤသူ(ရွိတ္ အဗၺဒူလာရွား)၊ မင္းရာဇာ(အီလီယမ္ရွား)၊
မင္းေစာအို (ဂ်လာလ္ ရွား)၊ သဇာတ(အလီရွား)၊မင္းဘာၾကီး(ေဇာ ေဘာက္ရွား)၊
မင္းဖေလာင္း(စကြန္ဒါရွား)၊ မင္းရာဇာ (စြယ္လင္ ဆိုလိမ္ရွား)၊
မင္းခေမာင္း(ဟူစိန္ရွား)ဤသည္ကိုေထာက္ရႈ၍ပါရွန္ ဘာသာစကားႏွင့္ပါရွန္္ လူမ်ိဳးတို႕၏ ဂုဏ္ရွိန္မွရခိုင္မင္းေနျပည္ေတာာ္မ်ားအေပၚအေတာ္အတန္လႊမ္းမိုးမႈရွိခဲ့ေၾကာင္းသိႏုိင္သည္။
၃။အစၥလာမ္သာသနာဆိုက္ေရာက္ျခင္း
ဒုတိယေျမာက္ဦးျမိဳ႕တည္မင္း(၉)ဆက္ျဖစ္ေသာမင္းဘာၾကီး(၁၅၃၁-၅၃)လက္ထက္တြင္ပါရွန္အင္ပါယာ
ဖက္မွ`ကာဒီ´ ဆိုသူဦးေဆာင္ေသာာသံအမက္ၾကီးသံုးဦး (ကာဒီ၊မူရွာ၊ေမာင္ႏုမ်ာ)
တို႕သည္ဘုရင္မင္းျမတ္ ထံလာေရာက္၍ ဆည္းကပ္ၾကသည္။ ထုိသံအမက္သံုးဦးတို႕သည္
အစၥလာမ္သာသနာ
စည္ပင္ျပန္႕ ပြားေစျခင္းငွာ `ဗလီ´၀တ္ေက်ာင္္းေတာ္မ်ားကိုေျမာက္ဦးျမိဳ႕ေတာ္၌
အႏွံ႕အျပားတည္ေဆာက္လ်က္ ဘာ သာေရးေဟာ ေျပာပြဲမ်ားကိုေန႕စဥ္ႏွင့္
အမွ်က်င္းပျပဳလုပ္လွ်က္ရွိသည္။ ဤသို႕ျပဳလုပ္ျခင္းေၾကာင့္ အခ်ိဳ႕ ေသာ ဗုဒၶဘာသာ
၀င္အခ်ိဳ႕သည္ ယံုၾကည္သက္၀င္လာျပီး
အစၥလာမ္သာသာနာ သို႕ကူးေျပာင္း ကိုးကြယ္လာခဲ့ၾက၏။ ထုိ႕ျပင္အိႏိၵ
ယျပည္ေဒလီျမိဳ႕မွ အစၥလာမ္သာသနာျပဳ တရားေဟာဆရာမ်ားကိုမွာ
ယူေခၚေဆာင္ေစျပိးအစၥလာမ္တရား မ်ားကုိေဟာေျပာေစခဲ့သည္။
ဤသို႕ျဖင့္အစၥလာမ္ဘာသာသည္ ပိုမို က်ယ္ျပန္႕ ထြန္းကားလာခဲ့သည္။
posted by – Electric
Comments
Post a Comment